Sportpubliek in 1984

 

Sportpubliek speelt een cruciale rol in de sfeer en energie van een sportwedstrijd. Sportfans brengen niet alleen hun enthousiasme en passie, maar creëren ook een gemeenschap rondom de sport. Hun steun kan de sporter en de teams aanmoedigen tot betere prestaties, terwijl ze ook invloed hebben op de sfeer en cultuur van een sport. Of het nu gaat om een plaatselijk team of om een internationale wedstrijd, het sportpubliek is vaak de ziel van de sport.

In het voorjaar van 1984 kozen Robert van Alphen en Frank Herrebout sportpubliek als onderwerp voor hun eindexamen aan de Filmacademie. Ze gingen op zoek naar de onderlinge overeenkomsten en verschillen tussen de sportpublieken in Nederland. Het resulteerde in de film die kortweg ‘Publiek’ als titel meekreeg. De 13 minuten durende film is twee maal door de TROS op televisie uitgezonden. Er was echter vijftien keer zoveel op film opgenomen dan dat er uiteindelijk in de eindmontage is terechtgekomen. Uit het restmateriaal hebben ze de bruikbare delen gemonteerd in 13 verschillende filmpjes. Iedere sport heeft nu zijn eigen filmpje. De opnamen zijn gemaakt met een Arriflex M 16mm camera, het filmmateriaal was Agfa 100 ASA voor de buitenopnamen en Kodak 250 ASA voor de binnensporten. Budget €7.233,-.

Van Alphen Film logo.